JUICE KURE

Hvad er en juice kur?


Juice kure er blevet mere og mere populære som et 'quick fix', der lover dramatisk vægttab inden for relativt kort tid. Nogle juice kure lover tilmed andre sundhedsmæssige fordele som' afgiftning' af leveren, pænere hud og bedre humør. Men kan de virkelig forbedre dit helbred, er vægttabet permanent, og er der farer ved at følge sådanne ekstreme kure?

Hvordan virker juice kure?

Uanset om de er mærket som juice-faste, juice-rensning eller juice-afgiftning, er alle juice kure baseret på indtagelse af en række frugter og grøntsager. Mange juice kure involverer at undlade at spise andre fødevarer og kun drikke juice, mens nogle også involverer at spise bestemte faste fødevare. Kalorieindtaget er normalt meget begrænset på juice kost.


De mest ekstreme juice kure er normalt begrænset til en kort periode - ofte mellem tre dage og en uge. Juice kure, der tillader nogle faste fødevarer og flere kalorier, kan undertiden følges i længere perioder.

Juice kure, hvor man kun indtager juice, er normalt vegetariske og kan også være veganske, selvom nogle juice kur planer giver dig mulighed for at tilføje honning eller yoghurt til juicen.

Ernæringsekspert Kerry Torrens om hendes syn på juice kure:

Er juice kure sikre?

Der er kun få videnskabelige beviser til støtte for at juice kure skulle være en fornuftig måde at forbedre ens helbred. Desuden er det usandsynligt, at du vil opfylde alle dine ernæringsmæssige behov, hvis du følger en juice kur (hvor man udelukkende indtager juice) i mere end et par dage.


Når det er sagt, er frugt og grøntsager en vigtig del af en afbalanceret kost, og vi bør alle sigte mod mindst fem portioner om dagen. Et varieret udvalg af frugt og grønt giver vitaminer, mineraler, antioxidanter og fiber. Juice (usødet, 100% juice) tæller dog kun som en af ​​dine fem om dagen, uanset hvor meget du drikker, det er fordi juice ikke indeholder den fiber, der findes i hele frugter og grøntsager.

Hvilke næringsstoffer mangler der muligvis i juice kure?

Selve juicepressningen fjerner visse næringsstoffer. Eksempelvis kostfibre samt andre gavnlige næringsstoffer, der findes i eller lige under frugtskallen og i frøene osv.


Mineralet jern, der er vigtigt for ens energiniveau, og fedtstoffer, herunder den vigtige omega 3, er vigtige næringsstoffer, som sandsynligvis mangler i en juice kur, hvor der kun må indtages juice. Fedtstoffer er essentielle for hormonproduktion og hormonregulering samt hjernefunktionen. Et andet vigtigt næringsstof, som sandsynligvis mangler i juice kure, er protein. Protein er nødvendigt for at opretholde muskler og støtte vækst og reparation såvel som hormonproduktion.

Er juice kure effektive til at opnå vægttab, og kan de give et langvarigt vægttab?


De fleste mennesker vil sandsynligvis tabe sig efter en juice kur, fordi juice kure indebærer at skære fedt og protein ud og skære ned på kalorieindtaget. Det er dog usandsynligt, at vægttabet vil holde på længere sigt, når du vender tilbage til dine normale spisevaner. Du skal være opmærksom på, at hvor meget du taber er meget individuelt.


Der er beviser for, at en kortvarig tre-dages juice kur kan have fordele for tarmens sundhed og dermed gavne langsigtet vægt vedligeholdelse. Dette skyldes, at balancen mellem bakterier i tarmen menes at påvirke vægten.


Hvis du overvejer en kortsigtet juice kur, skal du lave juice med friske, økologiske produkter med fokus på grøntsager og med en lille mængde frugt.

Hvad med sukkeret i juice?

Juice man køber færdiglavet eller juice som udelukkende er lavet på frugt har sandsynligvis et højt sukkerindhold. Når man laver juice bliver frugtsukkeret i frugten frigivet - hvilket gør dem til 'hurtige' sukkerarter, som er den kulhudrat som vi rådes til at skære ned på. Derudover bliver fiberne fjernet, hvilket betyder, at sukkeret absorberes hurtigere i blodet, end hvis du spiser et helt stykke frugt.


Kombinationen af ​​en hurtig stigning i blodsukkerniveauet og mangel på fiber kan resultere i sult. Nogle eksperter har udtrykt bekymring omkring det at drikke fruktose (frugtsukker) kan påvirke leveren og potentielt kan narre vores hjerner til at tro, at vi stadig er sultne, hvilket også kan øge appetitten. British Dental Association har bekræftet en sammenhæng mellem juice og tandproblemer.

Kan en juice kur hjælpe med at 'afgifte' kroppen?

Vores kroppe har et indbygget detox-system, der inkluderer lever, nyrer, lunger, tarm og hud. Så du behøver ikke at følge en juice kur for at starte detox-processen - din krop arbejder hårdt på at gøre dette for dig løbende.

Kan juice kur hjælpe med at forbedre huden?

Rå frugt og grøntsager er fremragende kilder til næringsstoffer som kollagenstøttende C-vitamin og hudvenlig beta-caroten (A-vitamin). Både c-vitamin og a-vitamin har en positiv effekt på huden. Nogle af disse gavnlige næringsstoffer som vitamin A, E og K har dog brug for fedt til at virke - manglen på fedt i en juice kur kan have en negativ effekt på virkningen af ​​disse vitaminer. For sund, ungdommelig hud skal man også indtage protein og omega fedtsyrer, som begge typisk mangler i juice kure.


Udelukkelse af raffineret sukker, forarbejdede fødevarer og alkohol er også en del af juice kure og det kan have en positiv effekt på huden.

Kan juice kur hjælpe med at forbedre dit humør?

Der er beviser for en sammenhængen mellem livsstilsændringer og forbedring af humør. Det er muligt at forbedringerne i humøret ikke skyldes indtaget af juice, men det at forarbejdede fødevare, alkohol, koffein og raffineret sukker bliver fjernet fra kosten.

Hvem skal undgå juice kure?

Hvis du lider af en sygdom eller tager medicin, bør du kontakte din læge, inden du foretager drastiske ændringer i din kost. Det høje indtag af frugtsukker, der er i juicekur, kan få blodsukkeret til at svinge, så personer med diabetes bør undgå juice kur.


Du bør undgå juice kur, hvis du:


  • er gravid eller ammer
  • er ældre
  • er under 18 år
  • er ved at komme sig efter operation
  • har nyre- eller leversygdom
  • har epilepsi
  • har anæmi eller lavt blodtryk
  • har haft tidligere spiseforstyrrelser

Juice kur fordele og ulemper

Undersøgelser af juice kure

I to undersøgelser blev virkningerne af indtagelse af juice i forbindelse med juice kur undersøgt.

På trods af en stigning af indtagelsen af ascorbinsyre fandt undersøgelsen, at de juicen ikke ændrede niveauerne af ascorbinsyre i blodplasmaet.


Derudover blev der ikke fundet nogen væsentlig ændring i antioxidant niveauet, selvom en anden undersøgelse viste en markant stigning i plasmaantioxidantaktivitet efter et tremåneders forbrug på 450 gram gulerodssaft hver dag.


”Juice cleanse” er et andet koncept, som går ud på at afgifte kroppen ved at begrænse forbruget til kun frugt- eller grøntsagsjuice i tre til ti dage og faste fra fast mad.

Fordele


Næringsstofindhold

Det er alment kendt, at de fleste voksne i vestlige lande spiser mindre end de anbefalede portioner frugt og grøntsager, og på den måde kan juice være meget gavnligt.


Derudover øges biotilgængeligheden af ​​vitamin C, flavonoider og andre nyttige fytokemikalier ved juicing. Når der indtages over 5 frugter og grøntsager i form af juice over en periode på otte timer eller mere, øger det både plasma fytokemikalier, mikronæringsstoffer og antioxidant aktivitet.

Juice kures effekt på stofskifte

Juice kure kan skabe nogle ændringer i kroppens stofskifte. Oprindeligt stiger LDL-kolestrol niveauet efter begyndelsen af ​​faste, men falder derefter. Triglycerider mobiliseres under faste for at levere energi til kroppen, måske som reaktion på ændringer i insulinniveauet.


Der er en reduktion i det totale kolesterol, der varer i ca. en uge efter fasten. Akut og langvarig faste kan dog resultere i en semi-sultetilstand, som faktisk stimulerer kroppen til at bevare sine fedtdepoter. C-vitamin fremmer fedtsyreoxidation ved at flytte langkædede fedtsyrer over mitokondriemembranen. Derudover forhindrer C-vitamin endotelskader på grund af lipidperoxidering.


Juice kures effekt på kroniske sygdomme

Honning, som tilsættes til mange juice kure, har vist sig at sænke lipiderne i blodet. Dette kan forhindre kardiovaskulære, inflammatoriske, neurologiske og neoplastiske processer, hvis honningen indtages over en lang periode. Men den generelle manglende balance mellem næringsstoffer, som der er på juice kure, udelukker imidlertid den langsigtede positive effekt af honningen. Frugt og grøntsager indeholder masser af fibre, hvilket har en god effekt på mave-tarm systemet. Et højt fiberindtag er også forbundet med en reduceret risiko for hjerte-kar-sygdomme såvel som type-2 diabetes og nogle kræftformer.

Ulemper ved juice kure


Blodsukkeret

Juices indeholder meget sukker i form af frugtsukker. Dette fører til, at mange vil føle sig mere sulten end normalt, da deres blodsukkerniveau øges og derefter falder. Dette kan igen føre til vægtøgning.


Blodsukker udsving kan give hurtigt energi efterfulgt af nedture, der viser sig som træthed, hovedpine og irritabilitet. Høje blodsukkerniveauer fører til afstivning af de røde blodlegemer, hvilket forhindrer deres passage gennem kroppen, hvilket øger kolesterolaflejringerne i blodet. Således kan både hyperglykæmi og hypertriglyceridæmi opstå på grund af en langvarig eller for regelmæssig faste kur.


Ved juice kure kan verskydende fibre også være problematisk, da det kan føre til luft i maven, oppustethed og mavekramper. For at undgå dette er det vigtigt, at man udover juice også drikker nok vand til at hjælpe fordøjelsen.


Proteinindtag

Manglen på protein i en juice kur kan resultere i proteinmangel, der kan medfører en række risici, hvis juice kuren varer i en længere periode. Plantemælk tilsættes derfor undertiden i juice kure for at kompensere for nogle (men ikke alle) de manglende aminosyrer. Ufuldstændige blandinger af aminosyrer er ikke gavnlige for kroppen, da de ikke kan bygges ind i komplette proteiner.

Mange undersøgelser har vist, at mangel på protein fører til, at man ikke føler sig mæt, hvilket giver en lyst til at spise mere. Dette er også en svaghed ved juice kure. Ud over fristelsen til at spise noget mættende, er der også et tab af muskelmasse på grund af proteinunderskuddet, hvilket betyder, at vægten kan risikere at komme tilbage.


Antioxidantindhold

Endelig viser ingen videnskabelige beviser, at juice kure faktisk fører til afgiftning, da dette normalt sker via nyrerne og leveren, uanset hvilken juice kur man prøver.

Konklusion

Ulemperne ved juice kure er den begrænsede næringsstof tilgængelighed, det høje sukkerindtag og tab af muskelmasse. Man kan dog få de manglende næringsstoffer ved at indtage visse fødevare ved siden af sin juicekur, og på den måde kan man fremme sin sundhed.

Hurtigt Vægttab