DETOX KURE

Hvad er en detox kur

Detox kure er blevet meget populære online og i magasiner de seneste år. Tre-dages, syv-dages og længere detox kure bliver i diverse reklamer sammenkædet med vægttab, forbedret sundhed og andre fordele. De fleste detox kure begrænser dit kalorieindtag markant, og på mange detox kure indtager man kun juice eller smoothies.


Det er ikke videnskabeligt bevist at detox kure er en effektiv måde til at opnå et permanent vægttab. Ifølge mange ernæringseksperter, kan nogle detox kure faktisk ende med at man tager på når man begynder at spise sin normale kost igen.

En sundere tilgang til detox kure er at følge en detox kur, der efter detoxen, opfordrer dig til at vende tilbage til en sund kost, så den positive effekt af detox kuren kan få en langvarig indvirkning på dit helbred.


Hvad eksperter siger

Detox kure er kendt for at skulle fjerne giftstoffer fra kroppen. Eksperter er enige om, at den bedste måde at passe på vores kroppe er en afbalanceret tilgang til mad sammen med tilstrækkelig søvn og bevægelse, da det understøtter vores naturlige afgiftningssystemer.


—Willow Jarosh, MS, RD

Baggrund

Ideen om at afgifte kroppen går tusinder af år tilbage. Faktisk siger flere kilder, at afgiftning af kroppen kan spores tilbage til det gamle Egypten og bibelske tid. Indianere brugte rituel udrensning og afgiftning for at fjerne giftstoffer. Og i det tidlige 20. århundrede var åreladning, faste og tarmskylning detoxmetoder, der blev brugt af det officielle medicinske samfund.


Kort sagt er ideen om at slippe af med giftstoffer i kroppen for at øge sundhed og velvære, et koncept, der har været - og fortsætter med at være – interessant for mange. Desværre er konceptet imidlertid ikke understøttet af stærke videnskabelige beviser.

I den medicinske verden bruges udtrykket "detox" til at henvise til en medicinsk proces, der renser kroppen for ​​alkohol, narkotika eller gift. Detox-behandlinger udføres på et hospital eller klinik af en autoriseret sundhedsperson og kan involvere brugen af ​​medicin og andre terapier.


Men detox kure er et andet koncept. Mange af disse kure hævder at kunne rense kroppen for giftstoffer, som vores kroppe udsættes for i hverdagen. Nogle undersøgelser tyder på, at mange af de kemikalier/giftstoffer, som vi indtager dagligt gennem mad, vand og luft, kan blive opbevaret i fedtceller i vores kroppe.

Hvad er giftstoffer?

Ordet "toksin" eller ”giftstof” bruges ofte om kemiske stoffer eller forurenende stoffer, herunder:

  • Pesticider
  • Antibiotika eller hormoner i mad
  • Kemikalier fra fødevareemballage
  • Husholdningskemikalier
  • Vaskemiddel
  • Fødevaretilsætningsstoffer
  • Tungmetaller
  • Luftforurening
  • Narkotika
  • Cigaretrøg

Dem, der promoverer og sælger detox kure, hævder, at man ved at befri kroppen for affaldsstoffer, kan opnå sundhedsmæssige fordele, herunder et boost af energi, pænere hud, vægttab og andre fordele. Problemet er, at der ikke lavet uafhængige undersøgelser af høj kvalitet, som understøtter disse påstande.


Faktisk har menneske kroppen allerede systemer til at rense skadelige giftstoffer ud af kroppen. Vi absorberer toksiner og giftstoffer gennem vores hud, i luften, når vi trækker vejret og i den mad, vi spiser. Men vores krops organer - primært leveren, nyrerne, tyktarmen og lungerne har systemer til naturligt at skylle disse forurenende stoffer ud.


Kort sagt er din krop altid i en afgiftningsproces. Hver af disse organer har en speciel rolle i forbindelse med afgiftning af kroppen.


  • Leveren spiller en nøglerolle ved at filtrere blodet og fjerne skadelige stoffer, som opstår som et resultat af normale kropsfunktioner (som fordøjelse) eller eksterne toksiner som stoffer, alkohol eller kemikalier.
  • Nyrerne hjælper også med at filtrere blodet og fjerne giftstoffer via urinen.
  • Når næringsstoffer er fjernet fra mad i tyndtarmen, filtrerer tyktarmen det resterende affald inklusive giftstoffer, der skal udskilles.
  • Fimrehår i lungerne fanger toksiner, der trænger ind i kroppen gennem den luft, du inhalere når du trækker vejret. Disse forurenende stoffer udskilles derefter ved hoste eller gennem andre naturlige kropsprocesser.

Så selvom det er rigtigt, at vores kroppe udsættes for giftstoffer stoffer, er der kun få beviser for, at vores krop har brug for hjælp til at fjerne dem. Faktisk kan det være den smarteste måde at hjælpe afgiftningsprocessen på at spise en sund kost.

Men ikke alle detox kure handler om at afgifte kroppen for forurenende stoffer. Nogle detox kure er designet til blot at ”omskole” dine smagsløg, så du får mere lyst til sunde fødevarer eller reducere dit indtag af usund mad. Mindre restriktive detox kure som disse kan have en række fordele, hvis de bruges som springbræt starten på en sund livsstil.

Hvordan virker det?

Der er mange forskellige typer detox kure. Nogle er kortvarige og varer kun et par dage, mens andre varer flere uger. Hvilke fødevarer og drikkevarer man indtager på en detox kur kan også variere betydeligt.


Desværre er der ingen enighed blandt eksperter, om hvilke fødevarer der er mest effektive til at afgifte kroppen.


I en undersøgelse fra 2015, som blev offentliggjort i Journal of Nutrition and Metabolism fandt forskere frem til at visse fødevarer, herunder hvidløg, grapefrugt, rosmarin og forskellige typer te, kan være effektive til afgiftning af kroppen. Forskerne foreslog også, at folk der vil afprøve en detox kur skulle få en måltidsplan fra en uddannet diætist. Det blev bemærket, at "der er mange uafklarede problemer med at vide, hvordan og hvilke fødevarer der hjælper afgiftningsprocesserne".


Selvom der ikke er nogen klare retningslinjer for en bestemt detox-indkøbsliste, er der nogle tendenser blandt de mest populære detox kure. Næsten alle detox kure fjerner forarbejdede fødevarer fra kosten såsom kødpålæg, forarbejdet brød eller pasta og fødevarer, der indeholder tilsat sukker eller overskydende natrium. Mange detox kure begrænser din kost til frugt, grøntsager og magert kød. De mest restriktive kure inkluderer kun juice og ingen faste fødevarer.


De sundeste detox kure giver dig mulighed for at spise fra alle de fødevaregrupper, herunder grøntsager, frugt, korn, fedtfattige mejeriprodukter, proteinholdige fødevarer og sunde olier. Der er ikke mange detox kure, der inkluderer alle disse fødevaregrupper.

Myter om detox kure

Der bliver i medierne bragt en masse misinformation omkring detox kure. Sørg for at få alle de rigtige fakta på plads inden du begynder på en detox kur.


Myte: En detox kur hjælper med at øge mine energiniveauer

Nogle detox kure reducerer dit kalorieforbrug til ekstremt lave niveauer. Juice kure kan f.eks. give ned til 600 kalorier om dagen. Uden et tilstrækkeligt energiindtag er du sandsynligvis træt og mangler energi.


Men hvis din detox kur giver tilstrækkelig næring (nok kalorier fra en række fødevaregrupper), men eliminerer koffein, alkohol og sukkerholdige fødevarer, kan du føle et boost af energi efter et par dage.


Myte: Jeg har brug for at tage specielle kosttilskud under en detox kur

Der er virksomheder, der sælger detox kure (nogle gange for flere tusinde kroner), der inkluderer en bred vifte af kosttilskud. Disse kan omfatte fibertilskud, grøn te-tabletter eller andre piller, der menes at give energi eller øge vægttabet.


Men du behøver ikke betale for kosttilskud for at få den ernæringsmæssige fordel, der kan opnås via indtag af kosttilskud. Fuldkorn, frugt og grøntsager giver fiber. Og ved at sørge for at drikke rigeligt vand, mens du indtager det rigtige antal kalorier, hjælper det dig med at få energi og understøtte dit stofskifte.


Myte: Afførende teer og andre produkter til rensning af tarmen kan hjælpe afgiftningen

Der er ingen beviser for, at indtagelse af et afføringsmiddel vil afgifte kroppen. Faktisk kan detox kure, der inkluderer afføringsmidlerforårsage diarré, der er alvorlig nok til at føre til dehydrering og ubalance i tarmsystemet.

Detox kure sammenlignet med andre kure

Som hovedregel er det svært at sammenligne detox kure med andre kure eller ernæringsanbefalinger fra sundhedseksperter.


Anbefalede retningslinjer

De fleste detox kure gør det ikke muligt at overholder de anbefalede retningslinjer for indtag af næringsstoffer (fedt, kulhydrat, protein) eller mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler). Selv hvis du opfylder dit kaloriebehov, begrænser mange kure indtget af kulhydrater og mejeriprodukter.


Body Reset og andre kommercielle kure

Der er nogle populære kure, såsom Body Reset Diet, Atkins, South Beach Diet og andre, der begynder med en restriktiv fase, der ligner en detox kur. For eksempel på Body Reset Diet bruger du kun smoothies i fem dage. På Atkins-planen starter du programmet i induktion, som eliminerer næsten alle kulhydrater.


Imidlertid er der på hver af disse kure en plan på plads til gradvist at overgå til en sundere langsigtet plan, der inkluderer fødevarer fra alle fødevaregrupper.


Juice kure

En populær type detox kur er juice kure. Flere virksomheder sælger juice-abonnementer, der varer et par dage eller et par uger. De hævder at hjælpe med at afgifte din krop. Nogle reklamerer for vægttab. Der er også populære internetsider, der er dedikeret til ”masterrensningen” (også kaldet limonadekosten), hvilket antyder, at du kun drikker en speciel limonade i flere dage.


På disse programmer indtager du sandsynligvis mindre end 1.000 kalorier om dagen og meget få næringsstoffer. Af den årsag er juice kure blandt de mindst anbefalet former for detox kure.

Den sunde detox kur

Hvis din krop føles tung eller træt, hvorfor så ikke prøve en kortvarig detox kur for at øge dit velvære? Tag syv dage, hvor du fjerner alle usunde fødevarer og i stedet fokuserer på at spise næringsrige fødevarer. Denne korte pause fra din normale kost kan hjælpe dig til at opdage nye sunde fødevare som grøntsager, fuldkornsprodukter og plantebaserede olier.


Gør det til dit mål gennem din syv-dages detox at undgå forarbejdede fødevarer, mejeriprodukter med højt fedtindhold, hurtige kulhydrater og alle fødevarer med tilsat sukker. Koffein skal også undgås samt nogle specifikke fødevarer i kød- og krydderikategorierne.


Fødevarer som skal udelukkes på en detox kur

Man skal undgå alkoholholdige drikkevarer (såsom vin, øl og spiritus) under detox kure. Alkohol nedbrydes hovedsageligt i leveren i kroppen. Det nedbrydes kortvarigt til acetaldehyd, et kemikalie, der har potentiale til at beskadige leverceller og kropsvæv, før det yderligere nedbrydes og elimineres fra kroppen. Udover at lette belastningen på din lever kan udelukkelsen af alkohol (og koffein) i løbet af ugen hjælpe med at ændre tidligere usunde vaner.


Undgå bivirkninger

For at undgå almindelige detox bivirkninger såom hovedpine og kvalme, bør du prøve at udfase koffein, sukker, forarbejdede fødevarer og kunstige sødestoffer i dagene op til din detox kur starter. Hvis du ikke er klar til at opgive koffein helt, skal du skifte til drikkevarer med lavere koffein som grøn te, hvid te eller matcha te. Hvis du ikke er vant til at spise meget fiber, kan det tage et par dage for din krop at tilpasse sig det høje fiberindhold i en detox kur. For at stimulere dit fordøjelsessystem, kan du prøve at drikke urtete såsom ingefærte, pebermynte, karve te eller kanel te.


Husk på, at mange mennesker begynder at få mere energi ved dag fire eller dag fem i en detox kur og mange bemærker, at de får en bedre fordøjelse.

Sund mad

Der er ingen strenge regler for, hvad du skal have med i din 7-dages detox kur. Dog bør dit mål være at fokusere på antioxidantpakket grøntsager og frugter sammen med fiberrige fødevarer som fuldkorn, nødder og frø. Når du bygger din kur omkring disse fødevarer, skal du sørge for at spise i moderation.


Derudover kan du afrunde din detox kur med plantebaseret protein og probiotisk fødevarer såsom miso eller Kombutcha. Her er nogle yderligere ideer til at hjælpe med din madplan for ugen:

Økologisk og sæsonbetonede 

Spis økologiske sæsonbetonede frugter og grøntsager. Prøv en salat med sæsonbestemte grøntsager, frugt, smoothies, juice, såsom gulerod, æble- og ingefærjuice eller grøn juice.

Afbalancerede måltider

Nyd afbalancerede måltider. Hvert måltid skal ideelt set indeholde noget protein, sundt fedt, fiberrige, fuldkorn, frugt og grøntsager. Overvej Red Curry Linsesuppe eller kikærter Buddha Bowl.

Frokost eller middag

Frokost eller middag. Et perfekt måltid kan omfatte en portobello-svampehætte børstet med olivenolie og bagt, butternut squash suppe, One-pot vegansk chili eller bagt Honning-sennepslaks.

Variation

Vælg opskrifter med variation.


Prøv at få en række grøntsager på din tallerken, såsom mørke bladgrøntsager, rødbeder, artiskokker, løg, gulerødder og agurker. Tilsæt kogte kikærter, avocado, brun ris, bagte søde kartofler, hampefrø, ekstra jomfru olivenolie og andre fødevarer, som er rige på protein, fiber og fedt.

Bedre endnu, se efter opskrifter, der kombinerer en række plantebaserede ingredienser som sød kartoffel og en sund coleslaw.

Morgenmad

Morgenmad. Hvis du har tendens til at spise det samme til morgenmad, så prøv havregryn, en smoothie, friske bær, eller chia budding.

Snack

Snack. Nogle snackideer inkluderer hvide bønner og cashewdip eller rødbedehummus med grøntsager eller spidskommen-lime ristede kikærter.

Selvforkælelse

En detox kur handler ikke om at frarøve dig selv bestemte fødevarer eller aktiviteter - det handler om at tage bedre vare på din krop og sind, så du kan føle dig godt tilpas i hverdagen. Prøv at bruge denne tid til at tage vare på dig selv, f.eks. ved at forbedre din søvnrutine og forkæle dig selv med en massage.


Din syv-dages detox kur er også en perfekt mulighed for at prøve nye stresshåndteringsteknikker. For at mindske den daglige stress og opnå større ro, skal du prøve at øve dyb vejrtrækning, muskelafslapning, mindfulness, meditation eller yoga. Selv enkle aktiviteter som at lytte til musik, gå en tur, et varmt karbad eller læse en god bog kan hjælpe med at berolige dit sind.


Husk væske

Hvis man sørger for at drikke rigeligt med vand kan man i høj grad hjælpe kroppen med afgiftningsprocessen. Mens du er på din detox kur, skal du sigte efter at drikke otte glas vand dagligt. Det inkluderer et glas vand (ideelt set stuetemperatur), så snart du vågner om morgenen. Citronvand kan forbedre de afgiftningsprocessen, så det kan være en ide, at det første glas vand om dagen er citronvand.


Nogle mennesker har muligvis brug for mere væske, og andre har måske brug for mindre. Selvom du kan bruge din tørst som en guide, er det en god ide at drikke mindst en liter vand om dagen.


Sund aktivitet

Fysisk aktivitet øger blodcirkulationen og det hjælper din krop med at udskille giftstoffer. For at øge din blodcirkulation under din detox kur, skal du sørge for at røre dig igennem let træning i din daglige rutine. Du kan f.eks. gå en tur i løbet af din frokostpause eller prøve en halv times yoga.


Da du kan mangle energi de første par dage af din detox kur, kan det være en god ide at opdele dine træningssessioner i korte intervaller. Hvis du ikke træner regelmæssigt, skal du tale med din læge, inden du starter træning.


Planlæg inden du går i gang

Din detox kur vil blive mere vellykket, hvis du lægger en plan inden du går i gang.


I forberedelsesfasen skal du sigte mod at planlægge dine måltider for hele ugen. Når din madplan er nøje kortlagt, er du mindre tilbøjelig til at afvige fra din detox kur. Det kan også være en god idé at fjerne alle usunde fødevare fra dit hjem, så du ikke falder i under din detox kur.


Hvis du arbejder i løbet af ugen, er det en god ide at begynde din detox kur på en fredag. På den måde har du mulighed for at komme igennem de sværeste dage af kuren imens du er der hjemme.


Få et sundhedstjek

Overvej at snakke med din læge, inden du går i gang med en detoxplan. En syv-dages detox kur er ikke passende for alle mennesker. Hvis du har en kronisk sygdom som leversygdom, diabetes, kræft, nyresygdom eller en spiseforstyrrelse, er det vigtigt at konsultere din læge, før du ændrer din kost.


Hvis du er bekymret for at foretage ændringer i din kost, skal du tale med din læge for at afgøre, om hvorvidt en syv-dages detox kur er det rigtige for dig.

Plan efter detox kur

Når du er på din detox kur, vil du sandsynligvis finde ud af, at enkle ændringer, som at drikke mere væske eller spise flere grøntsager kan have en stor effekt på dit velbefindende. Faktisk menes det, at syv-dages tilgangen er en ideel måde at eksperimentere med nye fødevarer og opskrifter. For at bygge videre på din detox kur skal du vende tilbage til en sund (men mindre restriktiv) kost, mens du forsøger at implementere nye sunde vaner, såsom at spise tre portioner grøntsager om dagen.


Forsøg ikke at foretage for mange ændringer på én gang. Forskning viser, at mennesker lettere kan få sunde vaner, når det sker gennem enkle handlinger (såsom at drikke mere vand) snarere end at stræbe efter at skulle ændre livsstil 100 %.

Forskning tyder på, at det kan tage 6 uger at få implementeret sunde vaner. Det kan hjælpe en med at holde fast ved de positive ændringer, hvis man forkæler sig selv med små belønninger.


Du kan gentage din detox kur på et andet tidspunkt, men giv dig selv lidt tid, før du prøver det igen. Ofte anbefaler tilhængere af detox kure at rense kroppen flere gange om året for at forbedre helbred og forebygge sygdom. Når du gentager din detox kur, kan du eventuelt prøve nye forskellige spisemønstre end du gjorde på din sidste kur.

Et råd til dig der overvejer detox kur

Populære kommercielle detox kure kan virke tiltalende, fordi de reklamerer med at være hurtige og effektive. Men mange kure efterlader forbrugerne skuffede. I nogle tilfælde kan disse kure endda lede til usund overspisning, vægtøgning og andre problemer.


Hvis du føler, at du har brug for en ændring i din kost, skal du enten overveje en sundt detox kur eller måske kun ændre en eller to af dine spisevaner. At fokusere på sund ernæring og sunde vaner er gratis, det medfører ingen risici og er på mange måder mindre krævende end en 3 dages detox faste. Du kan eksempelvis prøve nye sunde vaner for at få en ide om hvad der kan dig den bedste sunde livsstil hele året rundt.

Fordele og ulemper

Fordele

Mange vælger at gå på detox kur, fordi de medfører et hurtigt vægttab. Selvom man ofte ikke vil tabe fedt på et kortvarigt program, vil man sandsynligvis tabe noget vandvægt, især ved en detox kur med lavt kulhydratindhold. Dit tøj passer muligvis bedre, og du føler dig måske lettere.


En anden fordel ved disse detox kure er, at de er kortvarige. Et tre-dages program er meget mere attraktivt for nogle og kan blive et springbræt til en sundere livsstil.


Hvis tanken om permanent at skulle overvåge hvad du spiser virker overvældende, kan en kort detox kur give dig en mulighed for at forbedre dit ernæringsindtag gennem grøntsager og dermed øge dit velvære. Hvis du kan lide den måde, en detox kur føles på, kan du føle dig motiveret til at foretage ændringer, der kan lede til en sund livsstils ændring.


Ulemper

Problemet er dog, at uden en plan om at gå over til et langsigtet program for sund kost, vil eventuelle fordele, du opnår ved en detox kur, sandsynligvis forsvinde, når du vender tilbage til dit typiske spisemønster.


Der er ingen videnskabelige beviser, der understøtter behovet for en 'detox'. Det er fordi vores kroppe er designet til at reparere, regenerere og afgifte sig selv. Vi har specifikke organer som lever, nyrer, hud, fordøjelsessystem og lunger samt enzymer i vores celler, der arbejder hårdt for at nedbryde og eliminere toksiner og giftstoffer.


Faktisk sammenlignede forfattere af en undersøgelse offentliggjort i Current Gastroenterology Reports forskellige kure, herunder detox kure. De konkluderede, at "juicing og detox kure har en tendens til at virke, fordi de fører til ekstremt lavt kalorieindtag i korte perioder, men de har en tendens til at føre til vægtøgning, når en normal kost er genoptaget.".


Og hvis den detox kur, du vælger, er meget lav i kalorier, kan du endda gå op i vægt på grund af overspisning, når detoxen er afsluttet. Undersøgelser har vist, at når en kur er meget restriktiv, sætter du dig selv i højere risiko for overspisning og vægtøgning.