Hvordan opnår man et hurtigt vægttab?

Et hurtigt vægttab kan opnås på mange forskellige måder. De to hovedfaktorer når man vil opnå et vægttab er kost og motion. Det handler altså om hvad du indtager og hvor meget du forbrænder. Der er i mange sundhedskredse diskussion om hvad der er vigtigste når du vil opnå et vægttab – kost eller motion. Det er umuligt at sige at kun det ene er vigtigt. Kost og motion hænger unægtelig sammen når der er tale om et vægttab, da det hele som sagt handler om hvor mange kalorier du indtager og hvor mange du forbrænder. Man kan dog vælge at have mest fokus på eksempelvis kosten, når man vil opnå et vægttab, da man kan vælge at indtage færre kalorier end hvis man valgte at motionere. Omvendt kan man vælge at slække lidt på kosten og motionere mere, således at man forbrænder de ekstra kalorier man indtager. Der er således en klar sammenhæng mellem kost og motion. Der kan herunder læse mere om kostens betydning for vægttab og motions betydning for vægttab. 

Vægttab kost

En sund vægt er et vigtigt for et godt helbred. Hvor meget du spiser - og hvad du spiser – spiller en central roller i at opretholde en sund vægt eller tabe sig. Motion er den anden nøglefaktor.

I årevis blev fedtfattige kost anset for at være den bedste måde at tabe sig på. Men flere undersøgelser viser nu, at fedtfattige kure ofte ikke virker, blandt andet fordi disse kure ofte erstatter fedt med hurtige kulhydrater.


Der er blevet opfundet hundrevis af kure, hvoraf mange lover et hurtigt og permanent vægttab. Sandheden er, at næsten enhver kur fungerer, hvis den hjælper dig med at indtage færre kalorier end du forbrænder. En kur kan overordnet gøre dette på to måder:

  • få dig til at spise bestemte "gode" madvarer og / eller undgå "dårlige" madvarer
  • ændre, hvordan du opfører dig, og hvordan du tænker eller føler om mad

Den bedste kur til at tabe sig er en, der er god for alle dele af din krop, fra din hjerne til tæerne og ikke kun for din talje. Det er også en, du føler du kan leve med. Med andre ord, en kur der passer til din livsstil.


Undersøgelser har bevist, at motion alene ikke kan føre til væsentligt vægttab, primært fordi de fleste af os ubevidst kompenserer for de kalorier, vi forbrænder. Det kan være i form af ekstra snacks eller større portioner. Vores underbevidste spisevaner kan derfor let modvirke fordelene ved selv det hårdeste træningspas. Du kan undgå denne situation ved at føre en maddagbog, så du har overblik og hvad og hvor meget du spiser. Det vil gøre det tydeligt for dig hvad du spiser og du kan nemt se på hvilke områder, der er plads til forbedring. Kost er derfor meget vigtigt for vægttab.

Vægttab motion

At kombinere motion med en sund kost er en mere effektiv måde at tabe sig på end kaloriebegrænsning alene. Motion kan forhindre eller kurere visse sygdomme. Motion sænker blodtrykket og kolesterolet, hvilket kan forhindre eksempelvis et hjerteanfald.


Hvis du motionere reducerer du derudover risikoen for at udvikle visse typer kræftformer, såsom tyktarmskræft og brystkræft. Motion er også kendt for at bidrage til en følelse af selvtillid og velvære og kan dermed muligvis mindske angst og depression.


Motion er et effektivt redskab til at opnå et vægttab og vedligeholdelse af vægttab. Motion kan øge stofskiftet, eller hvor mange kalorier du forbrænder om dagen. Det kan også hjælpe dig med at opretholde og muskelmasse, hvilket også hjælper med at øge antallet af kalorier, du forbrænder hver dag.


Hvor meget træning er nødvendig for at opnå et vægttab?

For at opnå de sundhedsmæssige fordele ved motion anbefales det, at du udfører en eller anden form for træning mindst tre gange om ugen i mindst 20 minutter pr. træning. Men mere end 20 minutter er bedre, hvis du rent faktisk vil tabe dig. Et kvarters moderat træning - som at gå en kilometer - på daglig basis, vil kunne forbrænde op til 100 ekstra kalorier (forudsat at du ikke indtager de overskydende kalorier gennem din kost bagefter). Forbrænding af 700 kalorier om ugen kan svare til 10 kg. vægttab i løbet af et år.


Beregn din idelle puls

For at få alle de sundhedsmæssige fordele ved træning bør du blande styrketræning med cardio træning, hvor du får pulsen op såsom løb, cykling, step osv. For at få en idé om, hvor hårdt din krop arbejder, kan du tjekke din puls. Den grundlæggende formel til at bestemme din idelle puls er at trække din alder fra 220 og derefter beregne 60 til 80 procent af dette tal.


Kontakt en træner for at få hjælp til at bestemme den bedste trænings intensitet for dig. Dem med specielle sundhedsmæssige bekymringer såsom en skade, diabetes eller en hjertesygdom bør konsultere en læge, inden de begynder et fitnessprogram.


Indarbejd træning i din livsstil

Den samlede mængde motion, du laver i løbet af en dag, betyder mere, end om du gør det i en enkelt session eller ej. Derfor kan små ændringer i din daglige rutine gøre en stor forskel for dit vægttab.


Sunde livsstilsvaner der kan gøre en forskel:


  • gå eller cykle til arbejde/når du skal løbe ærinder
  • tage trappen i stedet for elevatoren
  • parkering længere væk fra hvor du egentlig skal hen og gå den resterende afstand

Hvad gør jeg nu? 

Du kan blive klogere på hvilke kure der passer til dig, så du kan kickstarte dit vægttab og få en sundere livsstil. Du kan læse mere om kure her