Hvad er et hurtigt vægttab

Ifølge mange eksperter er det en sund og sikker hastighed at tabe 0,45- 1 kg om ugen en sund og sikker hastighed. Når folk forsøger at tabe sig hurtigt foretrækker de fleste ofte muligheden for at spise et lavt kalorieindhold, da det ofte er lettere at tabe sig gennem diæt end motion.

Men hvis du lige er begyndt med en diæt eller træningsplan, kan du tabe meget mere end 1 kg i din første uge. I denne indledende periode er hurtigt vægttab helt normalt. Den vægt, du taber i løbet af denne tid, kaldes almindeligvis "vandvægt".


Når du spiser færre kalorier, end din krop forbrænder, begynder din krop at dyppe ned i sine energilagre, kendt som glykogen. Glykogenet i din krop er bundet til vand, så når du brænder glykogen til brændstof, frigiver kroppen også det vand.

Dette er grunden til, at du måske oplever et stort vægttab i din første uge. Når din krop har brugt glykogenforretningerne op, vil dit vægttab ofte stabiliseres med 0,45-0,9 kg om ugen.


Over et kilo om ugen

På en traditionel kur er hurtigt vægttab tab et vægttab på mere end et kilo på en uge. Et 500 gram vægttab svarer cirka til 3.500 kalorier, så det at miste mere end et kilo på en uge ville kræve et kalorieunderskud på over 1.000 kalorier hver dag gennem en kombination af kost og motion. Det kan være svært at opnå et vægttab på et kilo om ugen, hvis man bare prøve sig frem i blinde. Derfor er der et stort marked for kure. En kur kan nemlig være startskuddet på et vægttab og fører dig et skridt nærmere dit mål. Kure er oftest lavet med det formål at man kan opnå det størst mulige vægttab på den nemmest måde. 

Hvad er et nemt vægttab?

Kender du det at sige ”i morgen så starter jeg”, og så begynder du mandag morgen på din nye livsstil der skal føre til dit vægttab. Frokosten bliver en lille grøn salat, aftensmaden kogte grøntsager og et lille stykke tør kylling. Aftenen blev brugt på 1,5 times cross traineer i det lokale Fitness center. Det holder så i 4 dage og ender ud med en overspisning og en vægtøgning på + 1 kg. Årsagen til at dette er et scenarie, som udspiller sig for så mange af os, er fordi det er svært at tabe sig. Et vægttab er et vægttab. Det er en reduktion af den totale kropsmasse, der giver et mindre tal på vægten. Men når det så er sagt, så er der sværere og nemmere metoder til at tabe sig. Der er vidst ingen tvivl om at et nemt vægttab er det oplagte valg, hvis man har muligheden for at vælge mellem et svært vægttab og et nemt vægttab. Men hvad er så et nemt vægttab?


Et overskueligt vægttab

Et nemt vægttab er et vægttab der bliver opnået uden for mange opofrelser. Det er et vægttab der bliver gennemført uden at ens liv skal stå på pause og uden at man skal lave for meget om på ens hverdag. Det er muligt at tabe sig og opnå et vægttab uden at skulle leve af broccoli og danskvand. Mange der prøver at tabe sig og som ikke opnår vægttab, fejler oftest fordi det bliver for uoverskueligt at skulle holde sig til en meget stram diæt og en stram trænings plan. Det nemme vægttab kan endda komme uden du lægger mærke til det fordi du ikke føler at dit liv er vendt på hoved for at tabe de ekstra kilo. Et nemt vægttab kan både være et vægttab der kommer stille og rolig over tid, men et nemt vægttab kan også opnås hurtigt. Et vægttab der skal opnås hurtigt vil oftest være hårdere at opnå end det vægttab der kommer over tid. Men selvom et vægttab skal opnås hurtigt kan det gøres på en overskuelig måde. Det vigtigste med vægttab er at det ikke bliver så uoverskueligt at man giver op.


Du kan her på hjemmesiden læse om forskellige metoder til hvordan du opnår et vægttab. Der både metoder til livsstilsændringer, men også til hurtige vægttab, der skal opnås over kort tid. Du kan læse mere her.