Hvordan opnår man et hurtigt vægttab?

I dag findes der tusindvis af forskellige slankekure der alle lover et vægttab. Men fungerer kure der lover et hurtige vægttab? Mange gange gør de. Men det hurtige vægttab skal efterfølges af en langsigtet vægttabs plan for at der kan opnås et større og permanent vægttab. Så efter de indledende faser, hvor der oftest opnås et hurtigt vægttab, vil kroppen regulere vægttabshastigheden til oftest at ligge på et halvt til hel kilo om ugen. Vægttab med en hastighed på et halvt til helt kilo om ugen anbefales oftest, fordi eksperter har fundet ud af, at det er realistisk og for de fleste slankekure. Du kan her på Hurtigt Vægttab finde den kur der passer bedst til dig, så du kan kickstarte dig vægttab

Hvordan opnår man et langvarigt vægttab?

Nøglen til et langvarigt vægttab er at lave en livsstils ændring. En slankekur kan være startskuddet på et permanent vægttab. Men det der gør at kiloene ikke kommer på igen er at man ikke falder tilbage i gamle vaner med eksempelvis overspisning og for meget sukker. Hvis man gerne vil opnå et langvarigt vægttab og have en sund livsttil, så kan man med fordel undersøge nogle forskellige typer kost, som ikke bare er en slankekur, men derimod en livsstil.


Der er forskellige forskellige fordele ved de forskellige typer livsstils kost. Det vigtigste er at man finder en type kost, som passer til ens personlighed og liv. Hvis man eksempelvis ikke kan forestille sig et liv uden kød, så er den veganske kost ikke det oplagte valg. Der er stor forskel på de forskelle typer kost, så det er nemt at finde en livsstil, som passer til ens person og temperament. 

Hjælp til vægttab

Det kan være svært at tabe de ekstra kilo på sidebene. Årsagen kan være mange - manglende motivation, manglende overskud, manglende viljestyrke. Alle der har prøvet at skulle tabe de overflødige kilo ved at det er hårdt ligegyldig hvad årsagen er.

Det er derfor ingen skam at benytte hjælp når det kommer til at opnå et ønsket vægttab og få en sundere livsstil.


Der findes forskellige former for midler man kan bruge til at komme i gang med sit vægttab og holde det ved lige. Nogle af de mest populære hjælpemidlertil vægttab er vægttab apps, vægttab piller og sunde madplaner. 


Du kan læse mere om de forskellige typer hjælpemidler og finde det hjælpemiddel, som passer bedst til dig, så du kan opnå dit ønskede vægttab:

Få en flad mave

Fedt omkring maven kan være udfordrende at tabe. Selv med kost og motion kan det ofte være den sidste del af kroppen, der slanker. Mens du ikke bare kan reducere fedt et bestemt sted på kroppen, så kan du tabe mavefedt ved at nedsætte din samlede kropsfedtprocent. Du kan også opnå en fladere mave ved træning med fokus på mavemusklerne. 


Der er mange metoder, som en person kan bruge til både at reducere det samlede fedt og tone maven. Teknikker, der kan hjælpe dig med at få en flad mave, inkluderer: 


  • Cardio for at forbrænde flere kalorier
  • Spis flere fibre
  • Spis færre hurtige kulhydrater
  • Lav styrke træning med fokus på mavemusklerne

Udfordret med at tabe sig?

Et vægttab kan for de fleste være hårdt at opnå. Men nogle har sværere ved at opnå et vægttab eksempelvis på grund af alder eller hormoner. I de tilfælde kan der være behov for en ekstra indsats for at opnå et vægttab. Kosten og træningen skal rettes specielt mod de udfordringer man står over for. 


Vægttab efter graviditet

Undersøgelser viser, at mange kvinder ser ud til at bære rundt på nogle ekstra kilo efter graviditet, og en fjerdedel af kvinderne vejer 5 eller flere kilo et år efter fødslen.


At bære rundt på ekstra vægt efter graviditet kan føre til alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser, hvilket sætter mødre i fare for kroniske sygdomstilstande som hjertesygdomme og diabetes. At miste graviditetsvægten er vigtigt ikke kun for nybagte mødre, men også i forhold til fremtidige graviditeter. At gå ind i en kommende graviditet med en højere vægt kan sætte både mor og den babyen i fare for medicinske komplikationer, såsom svangerskabsdiabetes og forhøjet blodtryk.


Det tager tid at komme tilbage i form efter graviditet. De fleste kvinder mister langsomt det meste, men det er langt fra alle, som er kommet af med deres babyvægt et helt år efter fødslen.


Der er heldigvis en masse du kan gøre for at komme de genstridige ekstra kilo til livs. Læs mere her om hvordan du opnår dit ønskede vægttab efter graviditet 

Vægttab og overgangsalder

Når kvinder går gennem overgangsalderen, tager de oftest på i vægt. De, der ønsker at tabe sig eller holdevægten, kan have sværere ved at kontrollere vægten end normalt, og det kan være en udfordring at opnå et vægttab.


Vægtøgning opstår før og under overgangsalderen, delvis på grund af et fald i østrogenniveauer. Dårlig søvn kvalitet, et aldersrelaterede lavere stofskifte og mindre muskelmasse kan også bidrage til en vægtøgning. Vægten har tendens til at sætte sig på maven, hvilket mange kvinder er ked af.


Vægtøgning og udfordringer med vægttab i overgangsalderen hænger også sammen med aldringsprocessen og livsstilsvaner.


Når folk bliver ældre, har de en tendens til at blive mindre fysisk aktive. Deres stofskifte bremses naturligvis også. Disse faktorer fører til en reduktion af muskelmasse og en stigning i kropsfedt.


Selvom vægttab kan være mere udfordrende i overgangsalderen, er der forskellige metoder, som mange mennesker finder effektive til at opnå et vægttab og holde vægten.

Virker det at tælle kalorier? 

At tælle af kalorier bliver ofte rakket ned af trendy kosteksperter, men faktum er, at et kalorieunderskud er grundlaget for enhver diæt. Alle vægttabsprogram og slankekurer, der fungerer, reducerer dit kalorieindtag nok til at skabe et kalorie underskud.


En måde hvorpå man kan opnå et kalorieunderskud kan være ved slankekure med fokus på at mindske indtaget af kulhydrater. De kulhydrater, du skærer fra, er normalt raffinerede kulhydrater, som lyst brød, hvide ris eller bagværk. Raffinerede kulhydrater eller forarbejdede kornprodukter er dybest set sukker for din krop. De leverer kalorier uden næring, hvilket forklarer hvorfor man ender med hurtigt at blive sulten

efter at have spist dem. Fordi man bliver hurtigere sulten efter indtag af hurtige kulhydrater har man oftest en tendens, til at spise mere og dermed ender man med at indtage flere kalorier.


Hvis du bytter hurtige kulhydrater ud med fuldkornsprodukter eller grøntsager, spiser du sandsynligvis mindre, fordi din krop får den ernæring, den har brug for. Hvis du spiser mindre er der en sandsynlighed for at du indtager færre kalorier og at du vil tabe dig.


At bytte hurtige kulhydrater ud med langsomme kulhydrater kan altså regulere dit kalorieindtag. Dette er blot en metode til at indtage færre kalorier. Det er mere præcist og for mange mere overskueligt at decideret tælle kalorier, så man kan holde styr på hvor stort et underskud man er i og skal være i for at tabe sig. Du kan læse mere her hvordan du bedst tæller kalorier og hvad du skal være opmærksom på når du tæller kalorier

Hurtigt Vægttab